K napsání tohoto článku jsem měl dvojí motivaci. Jednak protože jsem poměrně dlouho sbíral data pro svou osobní potřebu a teď je mi líto je jen tak vyhodit. A druhak, protože jsem objevil skvělou android aplikaci na sledování provozních nákladů.
Aplikace se jmenuje Carango https://play.google.com/store/apps/details?id=br.com.carango a vypadá to, že ji vydal původně+ nějaký brazilský autobazar pro svou podporu a nakonec si aplikace žije vlastním životem a má lokalizaci i do češtiny. Zaplatil jsem si plnou verzi, přecijen za to stojí. Ještě sice mohla mít scanování účtenky, ale to bych si asi už moc vymýšlel.
Mrkněte tedy co z této aplikace lezou za výstupy, když tedy poctivě vkládáte údaje. Musím říct, že mi tam nějaké to povinné ručení či výměna oleje chybí – tam by se dalo ještě zapracovat např by to mohlo nabízet stav KM při posledním tankování, abych to nemusel zjišťovat, což vždy vedlo k tomu, že jsem to odložil a pak zapoměl 🙂
Takže údaje se týkají auta Ford Mondeo MK2 Combi, rv. 1999 1.8, 16V, doplněného o řídící jednotku na ethanol.
Takto vypadají základní obrazovky aplikace Carango – Menu a vkládání tankování
Zde je souhrn všech dat za sledované období, ve kterém můžete vyčíst všechny důležité informace:
Dále máme graf spotřeby, ke kterému mám pár vysvětlivek. Jak vidíte spotřeba ethanolu je cca o 1,5 l vyšší než spotřeba benzínu. První skok ethanolu v grafu na téměř 8l je jedna nádrž vyjetá na ethanol, s přepnutou řídící jednotkou na benzín. Tzn jako by tam nebyla a natankovali byste čistý E85. To by se samozřejmě pro dobro motoru dělat nemělo a proto jsem to také udělal jenom jednou, jako referenční bod. Takto nastavený motor má značné problémy se startem a při rozjezdu chcípá, ale když už je zahřátý, chod se zdá být v pořádku.
v Místech, kde se spotřeby blíží k sobě je to obvykle způsobeno tím, že jsem jezdil na směs benzinu a ethanolu cca 1:1, naopak, kde jsou nejvzdálenější, tam jsem jezdil na čistý benzín, nebo čistý E85. Spotřeba závisí na počasí. S klimou, nebo v dešti jsou samozřejmě spotřeby vyšší.
Zhruba 70% těchto cest jsou dálnice v rychlosti kolem 130 km/h.
Další zajímavý graf je spotřeba vzhledem k čerpací stanici, samozřejmě je to také ovlivněno tím, že jsem pokaždé jel třeba jinam či v jiném počasí, ale přesto je to zajímavý graf. zejména pokud často tankujete na stejných stanicích, dá se to dobře porovnávat.
Pak je tady graf cen, který spíš vypovídá o tom, jak se mi podařilo natankovat, než o tom, jaký by byl reálný vývoj cen.
No a na závěr poslední graf, který z této aplikace leze a to distribuce paliv.
Pokud máte tedy benzinový motor, a chcete ušetřit, E85 je určitě zajímavou alternativou, není sice tak výhodná jako LPG, ale nepřijdete o zavazadlový prostor, a úprava auta je asi 6x levnější, než na LPG. Jednou nevýhodou je, že se vám zkrátí dojezd na jednu nádrž, kdy naopak u LPG se vám po natankování obou nádrží dojezd prodlouží.
Pořídil jsem si novější Mondeo – můj první nafťák a po předběžném výpočtu to vypadá, že ježdění na E85 finančně vychází stejně jako ježdění na naftu. mám teď v 2.0 TDCI spotřebu kolem 5,8L, což tak zhruba vychází na stejné náklady na KM jako s E85.
Na závěr bych chtěl říct, že jak spalování E85, tak aplikaci Carango můžu jenom doporučit.
A ještě jedna věc. pro ty kdo neznají: www.spritmonitor.de je skvělý web, kde si můžete porovnat svou spotřebu s jinými, stejnými auty jako je to vaše.
- Mondeo 2019 - Ethanol už nepotřebujete - S většinou moderních motorů v mnohem lehčím Mondeu než kdy dříve se vejdete do 6 litrů benzínu či nafty.
Napiš první komentář! ↓
Zatím tu není žádný komentář... Odstartuj to vyplněním formuláře níže.