Před třemi lety jsem začal číst Johnův blog. Tehdy popisoval své začátky s dovozem kol z číny a jejich prodejem po internetu. Říkal jsem si, že to je dobrý nápad a ještě jako zaměstnanec jsem vymýšlel co vlastně budu prodávat. Nakonec jsem to vymyslel a postavil. Po vzoru našeho prvního realitního projektu jsme pojmenovali eshop Digimodely.cz.
Jenže poté jsem udělal několik chyb. Asi jsem příliš sdílel informace s veřejností. Zejména pak pokus o prodej eshopu se zveřejněním marží, které se zdály většině lidí „pohádkové“ přivedl do tohoto odvětví spousty lidí.
Tito lidé, aniž by si uvědomili složitost a komplexnost tohoto zboží (reklamace, náhradní díly, manuály, technické informace, atd) začali postupně s budováním vlastních shopů a jako jedinou konkurenční výhodu si zvolili, že budou levnější. Tím pádem se během krátkého období vyrojily desítky až stovky eshopů se stejným, nebo podobným zbožím a začali konkurovat tím nejhorším způsobem… Cenou.
Po prvních pár objednávkách se jim samozřejmě začnou objevovat první reklamace, vrácené zboží, a najednou si uvědomili, že to vlastně asi nebude tak zázračné, jak si ze začátku malovali a buď musí zdražit, nebo zkrachovat, nebo se na reklamace vykašlat. Nicméně touto dobou už u všech těchto eshopů dohromady nakoupila spousta zákazníků, kteří by jinak třeba byli schopni zaplatit více, ale nikdo jim neřekl, že je to tady tak levné, protože prodejce za 3 měsíce zkrachuje. Nikdo jim nevysvětlí, proč to stejné zboží někde stojí o 15-20% více. Vidí prostě, že je to to stejné, ale tady stojí méně.
Tím pádem jsme i my museli reagovat snížením ceny abychom vůbec byli schopni prodávat a alespoň udržet obrat. Zisk na položku však šel obrovským skokem dolů. Tím pádem nezůstává kapitál na nějaký další rozvoj atd.
Tito lidé pomalu po prvotním nadšení trh opouštějí, nicméně ten zůstává jejich – byť krátkodobou – přítomností zdeformovaný. Spousta z nich však vydrží a budou se několik let živit balením balíků a posíláním zboží, objednáváním a řešením reklamací s minimálním ziskem. Nikdy si nevytvoří prostor pro nějaký posun. Prostě si vyrobili pracovní místo a na tom budou makat dokud je to neomrzí.
To ovšem nebyl můj cíl s tímto projektem i když to tak částečně vzhledem k popsaným okolnostem i u mne stále je.
Plyne z toho pro mne poučení… Nezveřejňovat žádné informace o zákulisí jakéhokoliv obchodu, se kterým mám nějaký dlouhodobější plán.
Je to škoda, ale bohužel všude se potuluje spousta paběrkářů, kteří zkopírují jakoukoliv myšlenku, pokud si myslí, že má úspěch, ale pojmou ji tak blbě, že se sice zlikvidují, ale zároveň uškodí i těm, kteří, již na trhu jsou.
Proto ani v poslední době moc nepíšu. O svém podnikání resp. nových projektech již psát nebudu… Škoda, bavilo mne to.
anonym // Čvc 16, 2010 at 12:45
Všimli jste si, že když nabídnete nějaký projekt na webtrhu „byť od koruny“, vždy přijdou zvědavé dotazy na tržby, profit a pod? Chápu to při prodeji zaběhnutého projektu, ale oni se na to ptají i u projektu, který ani nenasadil reklamu.
Proto mám pocit, že na webtrhu nelze již nic rozumného prodat. Nákup technického řešení (či projektu před fází monetizace) je neprůchozí, protože ho přeci někdo naprogramuje za částku v řádu stokorun. A vydělávající projekt bude ihned zkopírován. Do toho pokažený systém aukcí a je dokonáno.
IMHO tedy jediný způsob prodeje by byl anonymně zveřejnit jen čísla a nikoliv obor. A za přístup k dalším informacím vybírat poplatek třeba 1000,-, který by odradil kopírovače a pro potenciálního investora vydělávajícího projektu neměl být problém (jen čas pro nastudování čísel má větší cenu).
eMan // Čvc 17, 2010 at 06:37
Souhlas, někdy je to opravdu těžké se nepochlubit když má člověk úspěch.
Robert // Čvc 18, 2010 at 22:15
Tak jsem dnes narazil na tento článek a pamatuji si na nabídku odprodání e-shopu digimodely.cz.
Myslím,že bylo velkou chybou zveřejnit takové informace o obchodě.
Dnes jsou přístupné e-shopy za pár šupů a většina lidí to pojme jako návod ke „zbohatnutí“.
Speciálně modelářství je dnes absolutně na dně.
Vím to dobře mám již třetím rokem podobný shop.Ve většině případů se jedná o konkurenci tipu vystavím obrázky skladem nemám nic a pokud přijde objednávka nějak to seženu.
Výsledkem je obrovské množství e-shopů s napojením na dva dodavatele a nimrání se v objednávkách s minimální marží.
Myslím,že podobné je to i v mnoha jiných komoditách.
Jiří Herník // Čvc 19, 2010 at 09:20
No digimodely už mají za sebou taky třetí narozky.
Mirek Hoza // Čvc 21, 2010 at 21:05
Bohužel můžu vše do puntíku potvrdit. Jirko, díky, žes to takhle zkurvil, stáhl jsi mě s sebou 😀 Jediná moje útěcha je, že se mi modely začaly zase prodávat s otevřením kamenného shopu. Je to úplně jiný segment, zákazníci většinou netuší, kolik by mělo co stát a často se dá s cenami hezky pracovat. Těším se na Vánoce, všechno vyprodám, udělám tlustou čáru a uvidíme co bude dál, nebaví mě to. Nejhorší je sledovat, že ceny začínají kurvit už i dodavatelé, kteří se snažili vytrvat. Posílají tak krásně ke dnu své distributory a vzniká hezký začarovaný kruh. Někdy se taky rozepíšu o konci RCzony. Majitelé předvedli ukázkový exit za 1mio, zbavili se mrtvého e-shopu a novému majiteli zbyly dluhy a oči pro pláč. A nebyl v tom žádný Webtrh, všechno proběhlo hezky postaru, offline. Vnitřně si stejně myslím, že i v modelech se dá velmi slušně žít (viz. post u Johna od rckinga), jen se to musí dělat poctivě a trochu jinak. Mě to už bohužel vůbec nebaví a to bude náš e-shop slavit teprvé druhé narozky.
Btw. bohužel musím konstatovat, že někteří „kurviči“ cen žijí na lepší úrovni, než by se mohlo zdát. Jen musí mít hroší kůži, jejich zákazníky jim nezávidím.
Radim // Čvc 23, 2010 at 09:05
Je dobré, když si dodavatel hlídá ceny, za které prodávají obchodníci kterým zboží dodává. Tím se neztrhne žádná cenová válka a ten trh se nezkazí. Ze strany dodavatele to není lehké nastavit, ale z osobní zkušenosti vím, že to jde a funguje to dobře. Základem toho aby se trh nezkazil je dle mého názoru to, aby si dodavatel, který má na prodávaný produkt výhradní zastoupení vyfiltroval své odběratele.
Jiří Herník // Čvc 23, 2010 at 15:48
Mirku pokud vím, tak ty jsi přesná ukázka těch, které popisuju… začal jsi to dělat až když sis tady přečetl, že to dělám já. Takže patříš do té druhé skupiny, kteří si o tom u mě přečetli a pak začali „kurvit“ místo toho aby si našli něco jiného 🙂
Radim: Určování ceny je trestné.
Základem toho aby se trh nekazil je nikomu nic neříct, v klidu si prodávat a hlasitě si stěžovat, jak je to naho…
Mirek Hoza // Čvc 23, 2010 at 18:19
Příspěvek na Mirkovu žádost smazán…
Jiří Herník // Čvc 23, 2010 at 20:21
Mirku nemůžeš brát že „RC obor“ je něco zvláštního. Z pohledu obchodu je to úplně irrelevantní.
A těm tvým opěvovaným dodavatelům už taky odzvonilo… Proč?
Mirek Hoza // Čvc 24, 2010 at 17:22
Díky.
RC obor z pohledu obchodu jiný je. Je náročnější kvůli náhradním dílům, reklamacím a amatérským uživatelům, kteří věc rychle zničí. Nemůžeš to srovnávat třeba s prodejem hraček, to proti RC musí být procházka rajskou zahradou.
Jiří Herník // Čvc 26, 2010 at 16:10
A co když to srovnáš třeba s motorovýma pilama nebo sekačkama? nebo kola a koloběžky? a co třeba ventilátory nebo kancelářské židle?